08 Oktober 2009

KITA AKAN MENUAI SETIAP PERKATAAN YANG KITA TABUR SETIAP HARI


I Petrus 3:10, (NLT) For the Scriptures say, "If you want to enjoy life and see many happy days, keep your tongue from speaking evil and your lips from telling lies.”

Benarlah Pepatah yang mengatakan mulutmu adalah harimaumu. Kita akan memakan hasil dari apa yang kita ucapkan. Kata-kata yang keluar dari mulut kita ibarat harimau: sangat berkuasa.
Amsal salomopun mengatakan hal yang sama; Ams.18:21 Hidup dan mati dikuasai lidah, siapa suka menggemakannya, akan memakan buahnya (NLT) The tongue can bring death or life; those who love to talk will reap the consequences. Amsal 18:7 Ucapan orang bodoh menghancurkan dirinya; ia terjerat oleh kata-katanya.
Apa yang kita ucapkan itulah yang kita peroleh. Ingatlah, apa yang Anda miliki di dalam hidup Anda adalah hasil dari apa yang telah Anda ucapkan. Untuk mengarahkan hidup Anda pada arah yang berbeda, dari kematian kepada hidup, kesakitan kepada kesehatan, kegagalan kepada keberhasilan Anda harus memperhatikan kata-kata Anda.
Pilihlah mulai hari ini untuk menabur Perkataan yang positif, Perkataan yang jujur, Perkataan yang sopan dan berisi, Perkataan yang membangun dan Perkataan-perkatan iman karena anda akan menuainya untuk hidup anda. Berkomitmenlah setiap hari untuk menjaga perkataan yang keluar dari mulut anda baik kepada diri anda, pasangan anda, anak-anak anda, sahabat anda, pekerjaan anda, pelayanan anda dll.
Amsal 15:23, (NLT) Everyone enjoys a fitting reply; it is wonderful to say the right thing at the right time!
Efesus 4:29, (NLT) … Let everything you say be good and helpful, so that your words will be an encouragement to those who hear them.

If the word has the potency to revive and make us free, it has also the power to blind, imprison, and destroy.” Ralph Ellison.

Selamat menjalani hari ini dan menjadi orang yang berbahagia dan membahagiakan orang2 disekeliling anda dengan berusaha menjaga setiap perkataan yang keluar dari mulut anda bagi diri anda sendiri.

Tidak ada komentar: